Stowarzyszenie Konsultantów i Trenerów Zarządzania

Co obejmują szkolenia miękkie?

Szkolenia miękkie dotyczą bardzo szerokiego spektrum cech charakteru oraz umiejętności interpersonalnych. Dzięki nim potrafimy zmotywować się do pracy, skupić się na obowiązkach zawodowych oraz zarządzać sobą w czasie. Dobrze rozwinięte umiejętności interpersonalne sprawiają, że płynnie komunikujemy się z innymi, sprawnie rozwiązujemy konflikty i prowadzimy negocjacje, a także odnajdujemy się w każdym otoczeniu.

 

Szkolenia miękkie a twarde – różnice 

Szkolenia miękkie pozwalają uzyskać lub rozwinąć pewne cechy osobowości i umiejętności społeczne. Natomiast szkolenia twarde dotyczą kompetencji zawodowych, co daje nam uprawnienia do wykonywania konkretnego zawodu. Jednak to umiejętności miękkie są bardziej uniwersalne – polepszają jakość wykonywanych przez nas zadań, a przede wszystkim sprawiają, że lepiej współpracujemy w grupie.

 

Osobiste kompetencje miękkie 

To kompetencje przejawiające się w naszym zachowaniu i będące integralną częścią osobowości. Wśród nich wymienimy takie umiejętności, jak asertywność, zarządzanie sobą w czasie, samoprezentacja, prowadzenie negocjacji oraz wygłaszanie publicznych przemówień. Niemniej ważny jest rozwój osobisty, będący głównym inspiratorem do samodoskonalenia się. Ten zakres umiejętności miękkich sprawia, że pozostajemy konkurencyjni na rynku pracy. Zyskujemy również zdolność do adaptacji, która jest niezwykle cenna w dzisiejszym ciągle zmieniającym się świecie. Kolejna korzyść to polepszenie organizacji pracy, co zwiększa produktywności i satysfakcję z życia zawodowego.

 

Relacje z innymi 

Ogromną rolę w pracy zespołowej odgrywa nasz sposób komunikowania się z innymi. Bycie rzeczywistą częścią zespołu pracowników, budowanie i zarządzanie swoim dream teamem to najważniejsze kompetencje interpersonalne. Ćwiczenie tych umiejętności sprawia, że właściwie reagujemy podczas wykonywania codziennych obowiązków, jak i w trudnych sytuacjach zagrażających jedności zespołu. Stajemy się odpowiedzialni za siebie, a także dowiadujemy się, jak pomagać innym – jako rozwiązujący konflikty mediator lub motywator, który zachęca pracowników do zwiększenia swojej efektywności.

 

Jak rozwijać kompetencje miękkie? 

Umiejętności osobiste i interpersonalne są przydatne nie tylko w pracy, ale i w codziennym życiu. Żeby stawać się lepiej zorganizowaną czy bardziej asertywną osobą, warto doskonalić się poprzez szkolenia i kursy. Taka forma edukacji stawia przede wszystkim na praktykę pod okiem wykwalifikowanych trenerów. Kompetencje miękkie powinni doskonalić wszyscy – zwłaszcza osoby na stanowiskach kierowniczych.

fb
Zapisz się do NEWSLETTERA:
newsletter
Na stronach internetowych Stowarzyszenia Konsultantów i Trenerów Zarządzania MATRIK stosowane są pliki "cookies" zgodnie z Polityką prywatności. Zgadzam się