Stowarzyszenie Konsultantów i Trenerów Zarządzania

Jak przygotować dobry raport dla klienta?

Nie ważne jak się zaczyna, ważne jak się kończy. Profesjonalny trener wie, jak sporządzać raporty ze swojej pracy. Dobry raport to taki, który spełnia określone formalności, a przede wszystkim dostarcza klientowi odpowiednich wniosków oraz szczegółowej wiedzy dotyczącej działań przeprowadzonych przez trenera.
 

Wymagania formalne

Sprawozdanie powinno spełniać określone wymogi formalne. Na pierwszym miejscu stawia się czytelność. Dokument musi posiadać przejrzysty układ graficzny, czyli podział na rozdziały, podpunkty itp. Najistotniejsze treści można dodatkowo zaznaczyć tłustym drukiem lub innym, wyróżniającym się stylem fontu. Zaleca się tworzyć strukturę raportu tak, aby czytający przechodził od ogółu do szczegółu. Należy również wspomnieć o tym, kto jest autorem raportu oraz kiedy dokument został stworzony. W dokumencie trzeba posługiwać się standardową polszczyzną, unikać wyrażeń potocznych, a każde specjalistyczne słowo opatrzyć wyjaśnieniem.
 

Pomyśl o odbiorcy

Pisząc raport, warto mieć na uwadze jego przyszłego czytelnika. Jakie informacje najbardziej zainteresują klienta? W sprawozdaniu można umieścić opis szkolenia, jego główne wątki, przeanalizowane problemy oraz wiedzę i umiejętności, jakie zdobyli uczestnicy. Trener powinien opisać wykorzystane przez siebie techniki aktywizacji, czyli konkretne metody trenerskie. Szkolenie jest przeprowadzane zgodnie z określonymi potrzebami. W raporcie powinien znaleźć się co najmniej jeden akapit opisujący to, w jaki sposób trener spełnił stawiane mu oczekiwania.
 

Informacje o uczestnikach

Jeśli szkolenie jest otwarte i bierze w nim udział kilkanaście czy kilkadziesiąt osób, to w sprawozdaniu powinny znaleźć się dane dotyczące uczestników: frekwencja, wiek, wykonywany zawód i kilka innych, w zależności od specyfiki szkolenia. Dobrym pomysłem, który świadczy o tym, że trener nie boi się krytyki, jest przeprowadzenie ankiet po skończonej sesji treningowej. Dzięki temu każdy klient dowiaduje się, czy potrzeby szkoleniowe zostały właściwie określone i spełnione.
 

Bądź obiektywny

W raporcie ze szkolenia powinny znaleźć się wnioski poczynione na podstawie sprawdzonych źródeł. Mogą to być statystyki, analizy czy inne mierzalne informacje. Trener musi wystrzegać się podawania własnych opinii odnośnie zrealizowanej sesji. Tylko w ten sposób dostarczy klientowi raport, który będzie w pełni wiarygodny. Tworzenie rzetelnych sprawozdań to jedna z kompetencji zawodowych, jakie są nauczane na kursach zawodowych i warsztatach dla trenerów biznesu (http://www.matrik.pl/szkola-matrik/kurs-trenerow-zarzadzania-).

fb
Zapisz się do NEWSLETTERA:
newsletter
Na stronach internetowych Stowarzyszenia Konsultantów i Trenerów Zarządzania MATRIK stosowane są pliki "cookies" zgodnie z Polityką prywatności. Zgadzam się