Stowarzyszenie Konsultantów i Trenerów Zarządzania

Metoda SMART – jak za jej pomocą wyznaczać cele?

Cel – to z definicji zamierzony skutek naszych działań. Jest on czymś, do czego dążymy i co sprawia, że każdego dnia podejmujemy nowe wyzwania. Czy da się osiągać wyznaczone cele bez dobrego planu? Ludzie z licznymi sukcesami na koncie nie znają odpowiedzi na to pytanie, ponieważ za bardzo boją się ryzyka, jakim jest oddanie losu w ręce przypadku. Zamiast tego od lat praktykują analizę SMART.

Czym jest cel?

By lepiej uświadomić sobie, czemu plan jest tak ważny dla osiągnięcia celu, wyobraźmy sobie rozbitka dryfującego na morzu. Prędzej czy później dotrze on na jakiś kontynent, jednak nie ma pojęcia gdzie, kiedy i w jaki sposób. Bez narzędzi, planu i mapy jest pozbawiony motywacji – poddaje się temu, co przyniesie los. Gdy jednak wyposażymy go w wiosło i sprawną nawigację GPS, to wzrosną jego możliwości, wiara w siebie i możliwość wytyczenia najlepszej drogi prowadzącej na stały ląd. Podobnie działa formułowanie naszego celu poprzez analizę SMART.

SMART – metoda skazana na sukces

Nadanie celowi określonej formy zwiększa prawdopodobieństwo jego urzeczywistnienia. Kierując się metodologią SMART umiejscawiamy nasz cel w czasie oraz planujemy działania, które nas do niego przybliżą. Nazwa tej analizy wzięła się od pierwszych liter pięciu poszczególnych etapów w języku angielskim.

 

Cel powinien być przede wszystkim szczegółowy (specific). Oznacza to jego konkretyzację, dokładne określenie – gdy postanowimy, że nauczymy się obcego języka, to musimy wiedzieć, dlaczego chcemy to zrobić (zdobycie lepszej pracy, zagraniczny wyjazd).

 

Następnie cel musi być mierzalny (measurable). Określamy więc zamierzone efekty naszej pracy na daną jednostkę czasu – może to być na przykład nauczenie się stu nowych słówek w 3 miesiące. Gdy opanujemy jedynie 70 nowych wyrażeń, to miara realizacji celu wyniesie 70%. Możemy również realizować zamierzenia ponad normę ucząc się 120 słówek.

 

Pamiętajmy jednak, że cel powinien być również osiągalny (achievable). Dostosujmy go do naszych możliwości w zakresie zarobków lub czasu, jakie możemy poświęcić na jego osiągnięcie.

 

Z drugiej strony – cel ma wymagać od nas wysiłku. Zadbajmy o to, by stanowił dla nas ambitne wyzwanie, czyli innymi słowy był prawdziwym, realnym celem (realistic).

 

Do pełnego wykorzystania metody SMART brakuje nam jeszcze określenia celu w czasie (time-bound). Musimy wyznaczyć odpowiedni termin jego realizacji, tak byśmy nie tracili go z oczu.

 

Analiza SMART świetnie nadaje się do wyznaczania całego procesu dążenia do danego celu, jak i jego poszczególnych, mniejszych etapów.

fb
Zapisz się do NEWSLETTERA:
newsletter
Na stronach internetowych Stowarzyszenia Konsultantów i Trenerów Zarządzania MATRIK stosowane są pliki "cookies" zgodnie z Polityką prywatności. Zgadzam się