Stowarzyszenie Konsultantów i Trenerów Zarządzania

Zarządzanie ryzykiem – najważniejsze zasady

Zarządzanie ryzykiem to decyzje i działania, które zmniejszają szanse na niepowodzenia. Dzięki temu firma zyskuje stabilne warunki do osiągania zysków i rozwijania się. Wiedza z dziedziny zarządzania ryzykiem jest przydatna dla osób, które podejmują kluczowe decyzje w organizacji, zajmują stanowiska kierownicze lub też są odpowiedzialne za modele biznesowe.
 

Czym jest zarządzanie ryzykiem?

Zarządzenia ryzykiem to proces, który coraz częściej uznaje się za kluczowy w prowadzeniu firmy. Nie stanowi on jednak odpowiedzi na aktualne problemy firmy, ale chroni ją przed tym, co dopiero może się zdarzyć. Istnieje wiele modeli zarządzania ryzykiem, a wybór odpowiedniego zależy od wielkości firmy, czasu jego wprowadzenia, a także rangi problemów. Dzięki zarządzaniu ryzykiem wprowadzanie zmian w firmie przestaje być pochopne. Rozpoczęcie zarządzania ryzykiem wymaga stworzenia pewnych procedur, które mają kontrolować wpływ ryzykownych czynników na działalność firmy.

 

 

Zarządzanie ryzykiem zgodnie z PMI

PMI (ang. Project Managament Institute) ustaliło pewien ogólny schemat zarządzania ryzykiem. Jest na tyle uniwersalny, że korzystają z niego firmy na całym świecie. Schemat ten posiada sześć etapów. Pierwszym z nich jest planowanie, czyli analiza ryzyka dotycząca danego projektu, która wymaga stworzenia wspomnianych wcześniej procedur i dokumentacji. Dopiero potem przystępuje się do identyfikacji, czyli określenia rzeczywistego ryzyka w danym przypadku. Trzeci i czwarty etap to analiza jakościowa i ilościowa ryzyka – czy niebezpieczeństwo jest poważne i czy istnieją duże szanse na jego wystąpienie. Spostrzeżenia opierają się najczęściej na statystykach. Piątym krokiem jest określenie środków przeciwdziałających ryzyku. Składają się na nie określone techniki i sposoby zabezpieczenia, na przykład zabezpieczenie finansowe. Ostatni etap to monitorowanie oraz kontrolowanie ryzyka, które jest w zasadzie momentem wdrożenia systemu zarządzania ryzykiem i ustalonych wcześniej środków.

 

Jak nauczyć się zarządzać ryzykiem w firmie?

Zarządzanie ryzykiem to proces wieloetapowy, którego nauka wymaga praktyki pod okiem trenera. Dlatego poleca się udział w szkoleniach, gdzie oprócz nauczania teorii zawsze odbywają się też ćwiczenia. Uczestnicy zyskują bardziej praktyczne, zdroworozsądkowe spojrzenie na zarządzanie ryzykiem. Dzięki temu firma zwiększa swoją ochronę przed niepowodzeniami w przyszłości. Wiedza i praktyczne umiejętności w zarządzaniu ryzykiem pozwalają także doskonalić prowadzenie firmy na innych polach działalności.

fb
Zapisz się do NEWSLETTERA:
newsletter
Na stronach internetowych Stowarzyszenia Konsultantów i Trenerów Zarządzania MATRIK stosowane są pliki "cookies" zgodnie z Polityką prywatności. Zgadzam się